اشتباهات گرامری معمول در زبان انگلیسی و چگونگی رفع آنها در کلاس (بخش اول)
اشتباهات گرامری معمول در زبان انگلیسی و چگونگی رفع آنها در کلاس (بخش اول)
یادگیری زبان انگلیسی، بهویژه از دیدگاه ساختار گرامری، با چالشهای خاص خود همراه است. بسیاری از زبانآموزان در سطوح مختلف با خطاهایی مواجه میشوند که نهتنها مانع تسلط کامل بر زبان میشود بلکه درک متقابل در مکالمات و نوشتار را نیز دچار اختلال میکند. در این مقاله تخصصی، قصد داریم پرتکرارترین اشتباهات گرامری را بررسی کنیم؛ اشتباهاتی که در کلاسهای آموزش آنلاین زبان و دورههای حضوری در آموزشگاه زبان، با تمرکز بر تشخیص و اصلاح آنها، میتوان به تسلط زبانی رسید.
1. تطابق نادرست بین فاعل و فعل (Subject-Verb Agreement)
یکی از پایهایترین خطاهای گرامری که بهطور گسترده در میان زبانآموزان رخ میدهد، عدم هماهنگی بین فاعل و فعل است. بهطور خاص، در جملات طولانی که فاعل از فعل فاصله دارد، این اشتباه بیشتر نمود پیدا میکند. برای اصلاح این خطا، تمرینهای هدفمند در چارچوب آموزش آنلاین زبان انگلیسی که بر تشخیص ساختار جمله تمرکز دارد، بسیار کارآمد خواهد بود. همچنین، استفاده از نمودارهای ساختاری در آموزشگاه زبان به درک دقیقتر کمک میکند.
2. استفاده نادرست از زمانهای گرامری
از اشتباهات رایج دیگر، استفاده اشتباه از زمانهای افعال است؛ بهویژه در ترکیب گذشته ساده با گذشته کامل یا حال کامل. زبانآموزان اغلب بهصورت مکانیکی از زمانها استفاده میکنند، بدون آنکه به زمینه معنایی توجه کنند. در اینجا، آموزش مبتنی بر موقعیت، که در بسیاری از سیستمهای آموزش آنلاین زبان گنجانده شده، نقش کلیدی دارد. مدرسین در آموزشگاه زبان نیز میتوانند با ارائه سناریوهای واقعی، تفهیم زمانها را تعمیق ببخشند.
3. حذف یا اضافه حروف تعریف (Articles)
استفاده صحیح از a، an و the، یکی از پیچیدهترین بخشهای گرامر برای غیرانگلیسیزبانان است. اشتباه در این زمینه، بیشتر از آنکه ناشی از ناآگاهی باشد، به دلیل انتقال مستقیم از زبان مادری رخ میدهد. راهحل مؤثر، تمرین در بافت جمله و بررسی نقش معرفه و نکره بودن اسمهاست. در کلاسهای آموزشگاه زبان و برنامههای آموزش آنلاین زبان انگلیسی، تمرینهایی برای درک شهودی این مفهوم ارائه میشود.
4. ترتیب اشتباه اجزای جمله
در زبان انگلیسی، ترتیب کلمات بهشدت با معنا در ارتباط است. جابهجایی نادرست بین فاعل، فعل و مفعول، یا قرار گرفتن صفات در جای ناصحیح، معنای جمله را بهکلی تغییر میدهد. برای حل این مسئله، میتوان از بازسازی جمله در قالب تمرینهای گروهی یا فردی در آموزشگاه زبان استفاده کرد. همچنین، در آموزش آنلاین زبان، امکاناتی مانند تمرینهای drag & drop بسیار مؤثر هستند.
5. استفاده اشتباه از افعال مدال (Modals)
افعالی مانند should، could، might و must دارای بار معنایی و کاربرد متفاوتی هستند. استفاده نادرست از آنها نهتنها مفهوم جمله را تغییر میدهد بلکه نشاندهنده درک سطحی از ساختارهای گرامری است. راهکار، تحلیل کاربردها در موقعیتهای متفاوت است که در سیستمهای پیشرفته آموزش آنلاین زبان انگلیسی در قالب شبیهسازیهای تعاملی ارائه میشود.
6. سردرگمی در استفاده از صفات و قیود
زبانآموزان اغلب صفات و قیود را بهجای یکدیگر به کار میبرند. برای نمونه، اشتباه گرفتن quick با quickly از خطاهای رایج است. آموزش تفاوت این دو در زمینههای کاربردی و ارائه تمرینهای تفکیکی در آموزشگاه زبان یا آموزش آنلاین زبان باعث رفع این مشکل میشود.
7. عدم استفاده صحیح از افعال مرکب (Phrasal Verbs)
افعال مرکب از چالشبرانگیزترین ساختارها در زبان انگلیسی هستند. استفاده نادرست از آنها یا عدم درک معنای اصطلاحیشان میتواند منجر به انتقال نادرست مفهوم شود. استفاده از متون واقعی و مکالمات بومی در آموزشگاه زبان و نیز برنامههای آموزشی پیشرفته در آموزش آنلاین زبان انگلیسی در این مسیر نقش قابلتوجهی دارند.
8. اشتباه در استفاده از جملات شرطی
خطا در ساختار شرطیها، بهویژه نوع دوم و سوم، معمول است. زبانآموزان یا اجزای جمله را جابهجا میکنند یا زمان گرامری را بهاشتباه بهکار میبرند. تمرین هدفمند در موقعیتهای واقعی، همراه با بازخورد فوری در کلاسهای آموزشگاه زبان یا بسترهای آموزش آنلاین زبان میتواند منجر به اصلاح این اشتباه شود.
9. کاربرد ناصحیح ضمایر انعکاسی و موصولی
ضمایر انعکاسی مانند myself و ourselves و ضمایر موصولی مانند who و which اگر بهدرستی استفاده نشوند، جمله را مبهم یا نادرست میکنند. در اینجا نیز تمرکز بر نقش نحوی کلمات در جمله، کلید اصلاح است. بسیاری از دورههای آموزش آنلاین زبان انگلیسی از تمرینات گرافیکی برای نمایش نقش این ضمایر بهره میبرند.
10. ترجمه تحتاللفظی ساختارها از زبان مادری
زبانآموزان بسیاری تمایل دارند که جملههای زبان مادری را بهصورت کلمهبهکلمه به انگلیسی برگردانند. نتیجه آن جملاتی غیرطبیعی و از نظر گرامری ناقص است. آموزش فکر کردن به زبان انگلیسی از طریق immersion در آموزشگاه زبان یا exposure مداوم در محیط آموزش آنلاین زبان، بهترین راهحل برای عبور از این مانع است.
جمعبندی بخش اول اشتباهات گرامری بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری زبان هستند. اما با شناخت آنها و استفاده از روشهای آموزشی هدفمند، میتوان به سطحی از دقت و مهارت دست یافت که زبانآموز نهتنها از اشتباه نمیهراسد بلکه آن را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل میکند. در بخش دوم این مقاله، به بررسی اشتباهات گرامری پیشرفتهتر خواهیم پرداخت و روشهایی حرفهایتر برای رفع آنها در قالب آموزش آنلاین زبان انگلیسی و دورههای فشرده در آموزشگاه زبان ارائه خواهیم داد.
WWW.iZaban.org